Waarom evenementen te leuk zijn voor standaard muziek | Event Music
Event Music
blog

Waarom evenementen te leuk zijn voor standaard muziek

Iedereen kent ondertussen wel al 'het bandje' en 'de dj', maar geef toe: evenementen zijn toch veel te leuk voor standaard muziek? Het kan interessanter. Het kan creatiever! En je gasten, die verdienen toch ook wel meer?

Meer verrassing. Meer inspraak. Meer beleving.

1 Er kruipt veel tijd en voorbereiding in het organiseren

Natuurlijk organiseer je zo'n evenement niet enkel voor jezelf, maar als je dan toch bezig bent ... waarom zou je het dan het 'zoveelste' evenement maken, als het ook anders kan? Als je jezelf kan uitdagen en overtreffen? "Budget!", horen we je al denken. Maar met een paar juiste keuzes gooi je het zo over een andere boeg.

Vaak zijn er twee punten waar je vlot een verschil in kan maken: leuke, vernieuwende catering en goedgekozen muziek. Dit zijn overigens ook de twee dingen die het langst blijven hangen bij je gasten. Niemand herinnert zich de planten aan de vestiaire. Iedereen herinnert zich de strakke coverband die de collega's aan het dansen kreeg.

Is er toch wat budget over? Bekijk dan onze 3 gelukmakers voor jouw evenement. Kleine, korte acts die grote indrukken achterlaten.

2 Je gasten verwachten meer

In onze blog over de toekomst van muziek schreven we al volhartig over wat bezoekers willen: meerwaarde.

Twintig jaar geleden vonden gasten het een hele eer om op een groot feest of bedrijfsevenement uitgenodigd te worden. Ze werden voor één avond ondergedompeld in de grote luxe van een heerlijk buffet, een gezellige sfeer en goede muziek. En eigenlijk is er op zich nog niet zoveel veranderd. Behalve dan de gasten zelf: die hebben nu een heel andere leefwereld. De millennials en generaties nadien zijn kind aan huis op grote festivals als Tomorrowland. De bruine kroegen van de vorige eeuw ruilden ze ondertussen in voor trendy zomerbars waar beleving centraal staat. Dat maakt het een pak moeilijker om hen onder de indruk te krijgen. Bovendien verwacht deze groep van twintigers en dertigers ook vaker een wow-ervaring te krijgen. En het is aan ons om daarvoor te zorgen.

3 Voor je het weet is het weer voorbij

Mooie liedjes duren niet lang. Evenementen duren iets langer, maar meestal zijn ook die na een paar uur weer voorbij. Dan is al het geld van jouw klant of bedrijf onherroepelijk uitgegeven. Je kan het dus maar beter goed inzetten om die paar uur maanden- en zelfs jarenlang in het geheugen te prenten van je gasten.

Denk er eens over na dat je gasten "ok, dat was het dan ... op naar volgend jaar" spontaan vervangen door "wow, dit had nog uren langer mogen duren ... ik kijk al uit naar volgend jaar!"

ons gedacht

Wanneer je kijkt naar ons overzicht van live acts en workshops voel je onze creatieve nood om aan deze vragen tegemoet te komen. Het zijn stuk voor stuk acts die wij - als deel van die millennials uit puntje 2 - ook zelf zouden willen zien wanneer we op een evenement worden uitgenodigd. Het zijn acts waarvan we, toen we ze aan het uitwerken waren, dachten: "dit zal goed werken op dat soort evenement!". En vaak zijn ze ontstaan nadat we op onze honger bleven zitten tijdens een evenement waar we zelf te gast waren.