4 tips voor het samenstellen van een playlist met karakter | Event Music
Event Music
blog

4 tips voor het samenstellen van een playlist met karakter

Een afspeellijst samenstellen voor jouw evenement of bedrijf doe je niet zomaar even. Er kruipt heel wat tijd en aandacht in, maar ook een getraind oor is belangrijk om snel te kunnen bepalen of een nummer wel of niet in de smaak zal vallen bij de gewenste doelgroep. Heel wat bedrijven en eventplanners kiezen er dan ook voor om dit uit te besteden: zij geven een briefing over de gasten en de doelstellingen en wij stellen een playlist samen die daarbij past.

Wil je toch zelf aan de slag, dan is het belangrijk om te weten waarvoor de playlist precies moet gaan dienen. De afspeellijst die je hoort in het onthaal van een bedrijf zal namelijk andere muziek vragen dan de playlist je hoort op een familiedag of tijdens een netwerkevent.

Wij geven je alvast 4 tips om aan de slag te gaan:

1 Ga voor 'mainstream'

Er is een quote die zegt: "commercial music, for the most part, is popular music and you always have to keep that in mind". Daar gaan we helemaal mee akkoord. Doorheen al onze playlists, maar ook in onze live acts, kiezen we steeds voor toegankelijke en (hoofdzakelijk) commerciële muziek. Daarmee bedoelen we niet dat je je moet beperken tot enkel de platte Amerikaanse bakvismuziek, uiteraard. Experimentele hardstyle toevoegen aan een playlist voor jouw bedrijf zouden we alvast niet aanraden.

Een goed voorbeeld van deze tip is wat we toepassen in onze nineties coverband Nine Zero. De setlist is in drie delen opgedeeld, waarbij elk deel wordt gebracht door één van de drie zangers. De ene zingt alle commerciële popsongs, een tweede de foute guilty pleasures en een derde de meer alternatieve liedjes. Ook in die alternatieve lijst vind je eigenlijk enkel bekende en erg toegankelijke nummers. Zo hoeft niemand zich uitgesloten te voelen, behalve misschien de metalheads :-)

2 Wissel bekend met onbekend

Soms is het leuk om de mensen te triggeren met iets nieuws. Ga dan niet voor heel experimenteel, maar kies voor muziek die nauw aansluit bij nummers die wel bekend zijn. Er wordt bijna elke seconde een nieuw nummer toegevoegd aan Spotify, maar toch zijn er slechts een handvol nieuwe nummers die wekelijks onze radiostations halen. Er is dus heel wat meer wonderlijks te ontdekken dan wat je zomaar zou verwachten.

Deze tip pasten we ook zelf toe toen we een setlist mochten maken voor een internationaal publiek van 1000 gasten van over de hele wereld. We schuimden alle lokale hitlijsten af en selecteerden nummers die vlot afgewisseld konden worden met de muziek die we hier kennen van op de radio. Op die manier schotelden we de gasten heel wat onbekend werk voor dat toch erg vertrouwd klonk.

3 There is no I in ... group

Ze zeggen dat je niet te veel aan jezelf mag denken als je in teamverband iets wil doen. Hetzelfde geldt voor het samenstellen van een playlist. Kies niet (enkel) voor muziek die past binnen je persoonlijke voorkeur en vermijd de artiesten waar je zelf weinig voor voelt niet. Je moet immers een hele groep aanspreken en daar zal altijd wel eens een fan of een hater tussen zitten. Maar ... slechte nummers blijven natuurlijk slechte nummers en die mag je heus wel bannen uit de playlist.

Misschien heeft je bedrijf een bepaalde visie of identiteit die doorgevoerd wordt in elke communicatie? Dan kan je die ook best meenemen in het samenstellen van de playlist.

4 Eén lijst = één doel = één stijl

Wanneer je een lijst samenstelt, doe je dat voor één specifiek doel. En om dat doel te bereiken is het belangrijk om voor één stijl te kiezen. In tegenstelling tot een dj-set weet je bij een playlist namelijk niet hoe de nummers op elkaar zullen volgen aangezien zo'n lijst vaak in 'shuffle'-modus wordt afgespeeld. Je zal maar van Iron Maiden overgaan naar André Hazes en dan naar de Vengaboys. Kies voor een duidelijke stijl (waarbinnen je voldoende varieert), vermijd te veel afwisseling tussen uptemo en ballad en hou vooral voor ogen voor welke gelegenheid je de playlist maakt. Elk soort evenement heeft een specifiek soort playlist nodig.

Als laatste voorbeeld halen we onze setlist Loungy Welcome aan: een setlist die is gemaakt om te laten horen in de onthaalruimte van bijvoorbeeld een beurs of conferentie. Omdat deze lijst tot doel heeft om de mensen enthousiast te maken voor wat er die dag gepland staat, kozen we voor een meer up-tempo en energieke stijl. Daarnaast was het belangrijk om de zanglijnen in de muziek tot een minimum te beperken, omdat de kans bestaat op anderstalige gasten. Dit zou namelijk de verstaanbaarheid aan de check-in kunnen verminderen. Ook wilden we geen muziek met al te grote verschillen in volume of uitgesproken strofes en refreinen. De muziek moet een warme constante vormen, zonder al te veel leegtes die de eventuele drukte of het geroezemoes zouden kunnen benadrukken.

En nog een extra tip: blijf voortdurend op zoek naar muziek. Een afspeellijst maak je niet één keer om dan 10 jaar lang te gebruiken, maar heeft regelmatig nood aan een update.

Hulp nodig bij jouw afspeellijst?

Wij helpen je graag met het samenstellen van jouw playlist. Neem contact met ons op voor meer info, dan gaan wij aan de slag voor de juiste setlist met de juiste boodschap.