Wat is een earcon? | Event Music
Event Music
blog

Wat is een earcon?

Een earcon is een kort, herkenbaar geluidje dat je kan linken aan een bepaalde gebeurtenis of dat specifieke informatie overbrengt. Een beetje zoals een icoon werkt ('eye-con'), maar dan auditief in plaats van visueel.

Earcons ken je vooral van op je computer: de geluidjes wanneer je iets fout doet of wanneer je de prullenbak leegt. Ze worden ook steeds vaker gebruikt in audio / sonic branding. Het zijn de hele korte geluidsfragmentjes (meestal maar een paar tonen na elkaar) die o.a. gebruikt worden door radio- en televisiestations als deel van hun merk, gekoppeld aan hun naam of logo.

Het earcon van Netflix

Jingles

Een jingle is ook zo'n kort geluidje, maar deze duurt iets langer dan een earcon. Het zijn herkenbare en vaak catchy melodieën waar soms een slogan aan wordt gekoppeld of waarop gezongen wordt. Ze worden ook wel audio logo, sound logo of sonic logo genoemd en je vindt ze terug in zowat elke reclamecampagne op radio en tv. Een van de bekendste is 'Struggle For Pleasure' van Wim Mertens dat zo'n 15 jaar als de tune van Proximus klonk.

Ook bij evenementen komen ze steeds vaker terug. Wij gebruiken ze o.a. tijdens conferenties, om belangrijke informatie op een gestructureerde en vooraf vastgelegde manier over te brengen. De opgenomen boodschappen laten we voorafgaan door een herkenbare melodie, zodat de aandacht van elke bezoeker direct getrokken is.

Wil jij ook jingles voor jouw evenement of bedrijf om je boodschap helder over te brengen aan je gasten? Contacteer ons dan nu en vergeet niet om deze 10 berichten op te laten nemen.